Breaking News

Tuesday 1 October 2013

Kisah Adam & Hawa Keluar dari Syurga


Dan Sesungguhnya Telah kami perintahkan[947] kepada Adam dahulu, Maka ia lupa (akan perintah itu), dan tidak kami dapati padanya kemauan yang kuat. (QS.Thaahaa : 115)


                      Sahabat yang dimuliakan Allah kali ini pembahasan kita berkaitan dengan sejarah. Sejarah adalah bagian dari isi Al Qur'an yang seyogyanya kita ambil untuk kita jadikan pelajaran. Kali ini kita akan bahas tentang sedikit Kisah Nabi adan dan Siti hawa sehingga keduannya dikeluarkan dari Syurga.
          Semuanya bermula ketika Allah menciptakan Adam. Ketika Adam diciptakan selanjutnya Allah memerintahkan kepada Malaikat dan Jin untuk bersujud kepadanya. Sujud dalam arti bukan untuk menyembah Adam tapi Allah yang memerintahkan untuk bersujud. Maka bersujudlah malaikat kecuali Syetan sehingga mengakibatkan ia dikeluarkan dari Syurga. Karena ia dikeluarkan dari Syurga maka ia meminta kepada Allah untuk dipanjangkan umurnya dan berjanji akan menyesatkan anak cucu adam kecuali sedikit darinya yang selamat.
               Tipu daya Syetan yang pertama ditunjukan kepada Adam dan Hawa ketika Allah menempatkan keduannya di dalam Syurga. Allah mempersilahkan kepada keduanya untuk menikmati isi syurga kecuali satu yakni sebuah pohon larangan yang kemudian diberi nama oleh Syetan dengan sebutan Syajaratulkhuldi (pohon kekekalan) Karena menurut syaitan, orang yang memakan buahnya akan kekal, tidak akan mati, dan akan senantiasa berada di syurga. tidak akan terkena terik matahari, tidak akan terbuka auratnya dan tidak akan tersesat.
                   Tapi Syetan begitu pintar dan berkali-kali dan terus menerus membisikan dan memberikan janji manis manis kepada siti hawa sehingga mereka memakan buah larangan itu. sehingga dikeluarkannya ia dari syurga, auratnya terbuka yang kemudian menutupinya dengan dedaunan. Adam dan Hawa telah Durhaka kepada Allah. di sini lah kelemahan Adam Allah menjelaskan ada dua penyebab kenapa adam dan Hawa dikeluarkan dari Syurga karena Lupa terhadap perintah Allah dan tidak memiliki kemauan yang kuat. dan pada akhirnya Adam dan Hawa bertaubat kepada Allah. dan Allah menerima taubat mereka.

No comments:

Post a Comment

Side Ads

Connect Us

Footer Ads

Recent

Designed By VungTauZ.Com